Zaken Kennis
Image default
Marketing en reclame

De voordelen voor het gebruik van humor in advertenties

Iedereen kent het: advertenties en reclames. Als jaren maakt menig bedrijf en merk advertenties om zijn producten aan de man te brengen. Om een product of dienst te verkopen, moet het betreffende bedrijf een troef hebben, waarmee hij blijft hangen in het hoofd van de consument. Op deze manier zal de consument het bedrijf onthouden en er iets afnemen. Een voorbeeld van zo’n troef is door humor te gebruiken in de advertenties.

Waar let je op bij het gebruik van humor in advertenties?

Humor is voor iedereen anders. Wat voor de een heel grappig is, hoeft voor de ander niet grappig zijn. Wanneer is iets dan humoristisch? De truc is om ervoor te zorgen dat het onverwacht is en niet voorspelbaar. Het mag op de grens van wat sociaal geaccepteerd is zijn, maar het moet er niet overheen gaan. Wanneer het bedrijf in zijn advertentie over zo’n geaccepteerde grens gaat, zal het als grof worden beschouwd en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Werkt humor dan wel?

Humor in advertenties werkt zeker. Dit komt doordat het aanspannen van de lachspier, leidt tot een positieve activatie in de hersenen. Op het moment dat dit gebeurd bij een advertentie, worden in de hersenen onbewust een positieve koppeling voor het merk of het bedrijf gemaakt. Het kan zelfs zo zijn, dat de aandacht zo op de grap ligt, dat het merk vergeten wordt. Toch koppelen mensen dan hun emotie onbewust aan het merk of het product en kopen het alsnog. Humor werkt ook goed bij producten die puur op gevoel worden gekocht. 

Veelvuldig toepassen

Humor in advertenties wordt veelvuldig toegepast, al jaren lang. Door het onverwachte in de advertentie of reclame, blijft het product of het merk hangen en wordt er door mensen over gesproken. Dit is natuurlijk wat het bedrijf wil, want wanneer er positief over het bedrijf of product gesproken wordt, is de kans dat de consument het product koopt, weer groter. Op social media bevinden zich tegenwoordig ook veel zelfstandigen. Ook zij kunnen heel goed humor toepassen in hun advertenties en posts.

Humor is en blijft, wanneer het op de juiste manier wordt gebruikt, een goede troef om het betreffende product of dienst aan de man te brengen. Heb je hier hulp bij nodig? Je kunt terecht bij Doelbewust in Veenendaal. 

 

https://doelbewust.nl/

Gerelateerde artikelen

Waar je op moet letten bij het bouwen van je e-commerce website

Waarom zijn bedrukte bidons de beste give-away in de sportsector?

Offline promotie voor uw bedrijf? Dat doet u zo!