Dat campagne onderzoek nuttig is, hoeft geen uitleg. Toch is de term campagne onderzoek vrij algemeen. Je doet onderzoek naar de reclame campagne die je hebt gehouden of die je gaat houden. Maar wat onderzoek je nu precies en wat kun je met de data die hieruit komen, doen? Lees hier meer over de verschillende vormen van campagne onderzoek. Verschillende vormen van campagne onderzoek Je kunt een campagne onderzoek op verschillende manieren benaderen. Waar je voor kiest, is afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt. Zo wil je bijvoorbeeld bereiken dat je doelgroep zich bewust wordt van het bestaan van je bedrijf of producten. Dit kan zijn omdat je een nieuw product hebt gelanceerd waar de wereld kennis mee moet maken. Of misschien wil je je marktaandeel vergroten van lokaal naar landelijk. In dat geval onderzoek je hoe je dat kunt doen. Naderhand kijk je of de campagne het gewenste effect heeft gehad. Een andere insteek bij campagne onderzoek is bepalen of je de aandacht van bestaande en potentiële klanten vast kunt houden. Bijvoorbeeld op je website. Dit kun je meten door te inventariseren of mensen op je website verder kijken dan alleen het artikel of de informatie waar ze in eerste instantie voor gekomen zijn. Hoe krijg je de aandacht van de klant? Er zijn diverse mogelijkheden om de aandacht van de klant te trekken. Door je te verdiepen in je klanten weet je of zij hun informatie voornamelijk uit traditionele media als radio en televisie halen. Of dat je je moet richten op een campagne via social media. Om te weten welke manier van communiceren het beste bij jouw doelgroep past, maak je tevens gebruik van campagne onderzoek. Na afloop van de reclamecampagne onderzoek je hoe groot het bereik is geweest. Dit campagne onderzoek is heel nauwkeurig. Zeker als je monitort op welke momenten je reclamecampagne zichtbaar was, hoe lang deze zichtbaar was en hoe groot het aantal mensen is dat het heeft waargenomen. Hoe draagt onderzoek bij aan een efficiëntere reclamecampagne? Met de naamsbekendheid en een eenmalige reclamecampagne ben je er vaak niet. De klant moet voortdurend aan je bestaan herinnerd worden. Alleen op die manier zal de klant steeds bij je terugkomen voor een vervangend of aanvullend product en je bij vrienden aanraden. Met de data van de voorgaande campagnes weet je precies hoe je de nieuwe campagne aan moet pakken om je bereik nog groter te maken. Je weet bovendien hoe je doelgroep op je boodschap reageert. Is dit positief geweest? Dan kun je op dezelfde manier verder. Riep de campagne alleen maar vragen op? Dan weet je dat je nog zaken moet verbeteren, zodat je product of de reclameboodschap beter aansluit bij de verwachtingen van je klanten. Dankzij campagne onderzoek met media monitoring ga je doelgericht te werk. Je hebt data van radio, televisie, online nieuwssites en de papieren pers tot je beschikking. Zo heb je direct inzichtelijk wat het effect is van je reclamecampagne. Dit geeft je de kans te investeren in een doelgerichte boodschap die je op het juiste moment op de meest efficiënte manier naar buiten brengt. |